Werkwijze gastouders

Werkwijze gastouders


De oriëntatie/aanmelding
Op het moment dat u bij gastouderbureau Heuvelrug heeft aangegeven meer te willen weten over de werkwijze van het gastouderbureau, dan draagt zij er zorg voor dat u de informatie krijgt om een goede beslissing te kunnen nemen of u zich als gastouder wilt aanmelden.  Indien er na het lezen van deze informatie nog vragen zijn, dan kunt u altijd contact met gastouderbureau Heuvelrug opnemen. U kunt uw gegevens achter laten (naam en telefoonnummer en wensen) op het contactformulier op de contactpagina, ons telefonisch benaderen of per e-mail. Eén van de bemiddelings- medewerkers neemt dan contact met u op.

Indien u enthousiast bent over gastouderbureau Heuvelrug en u wilt zich als gastouder aanmelden, dan kunt u zich inschrijven via de website onder Inschrijving.
U kunt ook telefonisch of per mail contact opnemen voor het maken van een (vrijblijvende) afspraak.

Het intakegesprek 
Zodra gastouderbureau Heuvelrug de gegevens van u als gastouder heeft ontvangen neemt een van de bemiddelings- medewerkers zo spoedig mogelijk contact met u op voor het maken van een afspraak voor een intake gesprek bij u thuis. Tijdens het intakegesprek vertelt de bemiddelingsmedewerker u over de werkwijze van gastouderopvang.

Daarnaast wordt er gekeken of u voldoet aan de selectiecriteria voor gastouders. Indien dit niet het geval is, zal er samen met u gekeken worden naar een scholingstraject. De hoge toelatingseisen geven meer kans op een kwalitatief goede gastopvang. Gastouderbureau Heuvelrug draagt er zorg voor dat de gastouders in het bezit zijn van een geldig EHBO certificaat Hulp aan Kinderen van bijvoorbeeld Oranje Kruis / NedCert of Nikta.

Risico-inventarisatie
Er zal een risico-inventarisatie bij u thuis plaatsvinden indien de opvang bij u thuis geschiedt. Op het moment dat de opvang bij de vraagouder thuis plaatsvindt, zal de risico-inventarisatie daar plaatsvinden. Deze risico- inventarisatie moet worden meegestuurd met de aanvraag tot registratie bij het LRK. Deze risico-inventarisatie zal ieder jaar opnieuw worden uitgevoerd door één van de bemiddelingsmedewerkers.

Aanvraag landelijke registratie kinderopvang en peuterspeelzalen (LRK)
Gastouders moeten geregistreerd staan in het LRK. Er zal een aanvraag voor registratie in het LRK worden opgesteld. Voor iedere opvangplek moet een apart LRK-nummer aangevraagd worden.

Benodigde documenten:

  • Een kopie van uw identiteitsbewijs
  • Bewijsstuk van beroepskwalificatie
  • Een geldig EHBO certificaat (bijv. Oranje kruis, NedCert of Nikta)
  • Een ingevulde risico- inventarisatielijst

Daarnaast dient er voor de aanmelding een registratie plaats te vinden in het persoonsregister. Iedereen die werkt of woont op een locatie waar kinderen worden opgevangen (bijv. partner, kinderen boven de 18 jaar, vrijwilligers en overige structureel aanwezigen), dient zich (voor aanvraag tot registratie in het LRKP) te registreren.

Indien opvang plaats gaat vinden in de woning van de (vraag)ouders dient enkel de gastouder zich te registreren in het persoonsregister.

Door registratie in het register kan de overheid gastouders, huisgenoten en andere structureel aanwezigen continu screenen. Met als doel een veiliger kinderopvang. Voor registratie in het persoonsregister is een Verklaring omtrent gedrag (VOG) nodig, welke niet ouder is dan twee maanden. GOB Heuvelrug kan een VOG aanvraag digitaal klaarzetten.
Na de aanvraag zal de gastouder worden getoetst. Deze bestaat uit twee fasen:

  • Toetsingskader A is een documenten onderzoek;
  • Toetsingskader B wordt na goedkeuring van toetsingskader A getoetst en zal bestaan uit een onaangekondigd bezoek van een GGD medewerker.

Meer informatie over de toetsingskaders kunt u vinden onder Gastouder worden – Registratie landelijk register.

N.B. Indien u al als gastouder staat ingeschreven in het LRK bij een ander gastouderbureau en u al in het bezit bent van een geldig EHBO certificaat, dan kan het GOB door middel van een wijzigingsformulier u ook aan GOB Heuvelrug toevoegen. Hierbij hoeft alleen een kopie van uw identiteitsbewijs te worden meegestuurd.

De kennismaking
Tijdens een kennismakingsgesprek stellen het vraaggezin en de gastouder zich aan elkaar voor. Dit zal plaatsvinden in het huis waar de opvang voor het kind(eren) zal geschieden. De bemiddelingsmedewerker van gastouderbureau Heuvelrug kan hierbij op verzoek aanwezig zijn. Tijdens dit gesprek komt er naar voren of het “klikt” van beide kanten. Het is belangrijk dat het van beide kanten goed voelt, want pas kunt u op een goede en prettige manier opvang verzorgen voor de vraagouder.

De koppeling
Is de kennismaking van beide kanten een succes, dan zal gastouderbureau Heuvelrug met de betrokken partijen een contract opstellen, waarin onder andere de afspraken over de opvangdagen en –tijden en de financiële kant van de zaak zijn opgenomen. Tijdens het koppelingsgesprek worden de zakelijke en praktische zaken rond de opvang besproken aan de hand van het contract. Er worden bijvoorbeeld afspraken gemaakt over huisregels, voeding, slapen, huisdieren, buiten spelen, etc. De bemiddelingsmedewerker legt al deze afspraken vast in het opgestelde contract. Zowel de vraag- als de gastouder ontvangen voor het koppelingsgesprek een concept van dit contract en na het koppelingsgesprek en de ondertekening, krijgen zowel vraag- als gastouder het contract en bijbehorende bijlagen. Het gastouderbureau Heuvelrug houdt een exemplaar in het dossier. De koppeling is nu een feit.

De proefperiode
Er geldt een proefperiode van 8 weken. In de proefperiode wordt bekeken of het kind zich prettig voelt in de opvangsituatie. Daarnaast is ook het contact dat opgebouwd wordt tussen ouder en gastouder een punt van aandacht. De bemiddelingsmedewerker van gastouderbureau Heuvelrug zal in deze periode contact opnemen met zowel de vraag- als de gastouder over het verloop van de opvang, ook wel het 2 maanden evaluatiegesprek genoemd. Mocht er eerder contact nodig zijn, dan verneemt het gastouderbureau dit via de vraag- of gastouder. Als de opvang voor alle partijen naar wens verloopt en de afspraken zoals overeengekomen in het contract ook haalbaar blijken te zijn, zal de opvang gewoon doorgaan zoals afgesproken. Indien nodig zal de overeenkomst worden aangepast.

Evaluatie en begeleiding
Uw bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau blijft uw aanspreekpunt. Zo zal er ieder jaar met vraag- en gastouders een voortgangsevaluatie volgen om zaken aan de orde te stellen en om eventueel nieuwe afspraken te maken. Gastouderbureau Heuvelrug maakt een kort verslag van deze evaluatie, dat tevens dienst als uitgangspunt bij een volgend evaluatiemoment. Als u tussendoor vragen heeft met betrekking tot de opvang kunt u altijd contact opnemen met uw bemiddelingsmedewerker.

Bijscholing
Gastouderbureau Heuvelrug vindt het van groot belang dat haar gastouders zich blijven ontwikkelen en professionaliseren in hun vakgebied.

Om de professionalisering en ontwikkeling van haar gastouders te stimuleren biedt Gastouderbureau Heuvelrug een aantal thema-avonden aan, waarin gastouders samen reflecteren op hun handelen en zich verder kunnen professionaliseren. Tijdens deze thema-avonden komen verschillende onderwerpen aan bod. Gastouders leren signalen van de kinderen te herkennen en krijgen handvatten om hiermee om te gaan. Tijdens de diverse contactmomenten met de gastouder heeft Gastouderbureau Heuvelrug de gelegenheid om één op één met de gastouder te evalueren hoe de opgedane kennis in de praktijk kan worden gebracht. Hiermee heeft GOB Heuvelrug als doel de kwaliteit te waarborgen.

Naast het fysieke scholingsaanbod biedt GOB Heuvelrug gastouders de mogelijkheid tot het volgen van permanente educatie via een eigen online leerplatform.
Dit leerplatform bevat diverse vak-gerelateerde modules in de vorm van een interactieve e-learning (denk bijvoorbeeld aan de meldcode, diverse modules omtrent de ontwikkeling van kinderen van 0-12 jaar, maar ook diverse baby modules en meer). Gastouderbureau Heuvelrug zal de aangeboden modules zoveel mogelijk laten aansluiten op de leerbehoefte van gastouders en de (pedagogische) praktijk. Deelname aan de permanente educatie via het leerplatform is niet verplicht, maar wordt wel aangemoedigd door Gastouderbureau Heuvelrug.

Jaarlijks dient een gastouder minimaal 7 uur (aangetoond) aan bijscholing te volgen. Dit mag zowel online scholing als fysieke thema-avonden bevatten. De jaarlijkse EHBO – herhalingsavonden vallen buiten deze scholingsuren.

Pedagogisch werkplan
Het is voor iedere geregistreerde gastouder verplicht een eigen pedagogisch werkplan te hebben. Doel van het pedagogisch werkplan is dat de gastouder omschrijft hoe zij het pedagogisch beleid van Gastouderbureau Heuvelrug tot uitvoering brengt in haar dagelijkse praktijk.

Coaching
Onder pedagogische coaching van haar gastouders verstaat Gastouderbureau Heuvelrug dat gastouders door hun eigen bemiddelingsmedewerker op professionele wijze worden gecoacht in het versterken van hun pedagogische kwaliteit en vaardigheden. De bemiddelingsmedewerker en gastouder werken samen aan het ontwikkelen en onderhouden van een goede onderlinge vertrouwensband. Gastouderbureau Heuvelrug vindt het belangrijk haar gastouders op een positieve manier te coachen en daarin ook hun kwaliteiten en krachten te benadrukken en uit te bouwen. In de coaching komen o.a. de volgende thema’s naar voren:

  • Het versterken van de competenties van de gastouder, denk hierbij aan de ontwikkeling van haar interactieve vaardigheden, het verbreden van haar kennis over de ontwikkeling van kinderen en het toepassen van het pedagogisch beleid.
  • Het coachen van de gastouder in het uitvoeren en vertalen van het pedagogisch beleid naar haar praktijk en naar haar eigen persoonlijk pedagogisch werkplan.
  • Het coachen van de gastouder bij het creëren van een veilige, vertrouwde en stimulerende omgeving waar ieder kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen
  • Het coachen van de gastouder in haar persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van haar beroepshouding.

Omdat iedere gastouder zich anders ontwikkelt en op haar eigen manier leert, stemt Gastouderbureau Heuvelrug dit proces individueel met de gastouder af. Dit om gastouders zo optimaal mogelijk te laten profiteren van de coaching voor hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.