Figment 2 Review: Creed Valley - Een prachtig verhaal over een reis naar de diepten van de geest

In 2017 werd het avontuur Figment uitgebracht met de medewerking van een online game-ontwikkelaar Friv2Online, die een grappig wezen genaamd Dusty en zijn vriendin Piper op een reis door de menselijke geest stuurde op zoek naar verloren moed. De game werd zeer gewaardeerd door gamers en de ontwikkelaars begonnen aan een vervolg te werken. Nou, eindelijk is het vervolg klaar: we vertellen in de review hoe Figment 2: Creed Valley is geworden.

Het tweede deel begint meteen: de auteurs gaan ervan uit dat de spelers bekend zijn met het originele spel, dus nemen ze niet de moeite om het publiek kennis te laten maken met Dusty en Piper, de principes van het bestaan van de wereld in de geest, en andere nuances. In het begin is dit ontmoedigend, maar je went snel aan het lokale universum, en bovendien heeft het eigenlijk geen uitleg nodig.

Deze keer moeten de helden het morele kompas bepalen van de persoon in wiens gedachten ze zijn. Hij besteedt te veel aandacht aan zijn werk en vergeet zijn eigen vrouw en dochter; die lijden ondertussen aan een gebrek aan aandacht. Dingen kunnen een niet de meest aangename wending nemen, tot het uiteenvallen van het gezin, en de personages moeten alles repareren voordat er een ramp gebeurt. Namelijk om de nachtmerries te vernietigen die tot een dergelijke ontwikkeling van gebeurtenissen hebben geleid.

Figment 2: Creed Valley probeert, net als de games in de Psychonauts-serie, de logica uit te leggen van alles wat er in de diepten van de geest gebeurt. Locaties zijn alleen op het eerste gezicht abstract: een zorgvuldige blik zal stapels boeken vangen, die uiteraard kennis symboliseren, denkblokken die het pad blokkeren, en andere "haken" waarmee je de persoonlijkheid kunt "lezen", zij het oppervlakkig. van de eigenaar van het bewustzijn.

De belangrijkste spelmechanismen van het veranderen van de gemoedstoestand - van gesloten naar open en vice versa - wordt visueel gepresenteerd in alle details: als je de geest "sluit", zal de schemering het omhullen, de luiken van huizen zullen dichtslaan en onoverkomelijk dicht bij de bruggen zullen barrières groeien. Je kunt echter ook profiteren van zo'n staat - veel puzzels in deze titel zijn hieraan gekoppeld. Eigenlijk is de gameplay van Figment 2: Creed Valley opgedeeld in twee delen: puzzels en gevechten. De eerste zijn behoorlijk gevarieerd, niet te ingewikkeld. Hier en manipulatie van gemoedstoestanden, en beheersing van gedachteblokken, en minigames zoals "vind een paar", en nog veel meer. Soms is het zelfs toegestaan om Opinions te gebruiken - grappige wezens die de geest bewonen; luisteren naar hun opmerkingen is een waar genoegen. Het is onmogelijk om lange tijd in de beproevingen vast te zitten, het spel probeert niet te verwarren en de oplossingen liggen vaak voor de hand.

De gevechten zijn ook niet hardcore. Gewapend met een houten zwaard en in staat om aanvallen met rollen te ontwijken, kraakt Dusty gewone vijanden en bazen af. De laatste kan verrassen met veranderlijke gevechtsregels en de speler bovendien vermaken met grappige liedjes. De gevechten zijn perfect uitgebalanceerd: ze laten je niet ontspannen, maar dwingen je ook niet om hetzelfde segment vele malen opnieuw te spelen.

Figment 2: Creed Valley klinkt erg mooi (er is hier een uitstekende soundtrack), het ziet er prachtig uit en weet op tijd te stoppen - het avontuur duurt ongeveer vijf uur, en elke minuut ervan geeft aangename emoties. Dit is een goede keuze als je op zoek bent naar een spel voor een paar avonden. En dankzij de lokale coöperatie kun je het plezier delen met je soulmate of een kind.