Selfiejobs is de Tinder van het werk zoeken

Martin Tall laat zien hoe zijn nieuwe app werkt: "Ik sleep alle banen die me interesseren naar rechts. Wat voor mij niet belangrijk is, naar links". Een bar in Berlin-Mitte is op zoek naar een serveerster: Tall swipet naar links op zijn smartphone. Een restaurant in Stockholm is op zoek naar een receptioniste - aan de rechterkant. In een oogwenk, krijgt hij het aanbod. Je vind er divers soort werk, van kassameisje tot stripper en van kraanmachinist tot geile prostituee.

Het werkt ook snel voor werkgevers die op zoek zijn naar personeel. Als een kandidaat een bedrijf positief heeft beoordeeld en het bedrijf op zijn beurt de kandidaat heeft beoordeeld, schept het programma een band. Op die manier kan een vacature binnen enkele uren worden ingevuld.

"Onze app zorgt ervoor dat het plezier van de banenjacht niet uit het oog wordt verloren. Omslachtige sollicitatieprocedures frustreren werkzoekenden en werkgevers," zegt Tall. Zijn app SelfieJobs verbindt werknemers en bedrijven op een eenvoudige manier.

Het doel om het zoeken naar een baan gemakkelijker en draaglijker te maken, is ook door andere bedrijven als bedrijfsprincipe overgenomen. Het in Berlijn gevestigde Jobspotting is begin dit jaar van start gegaan. Onder meer de Axel Springer-mediagroep ("Welt", "Bild") heeft een belang in het bedrijf. De oprichters werden geïnspireerd door de gebruikerservaring van online portalen zoals Spotify of Netflix. Voor Tall uit Stockholm was de dating app Tinder het model.

App met video

Het verschil met andere jobportalen is dat Tall zich richt op arbeidsbemiddeling in de diensten- en verkoopsector, alsook op stages of banen voor studenten. "Een ingenieur moet zijn kwalificaties gedetailleerd aantonen, wij doen dat niet."

Voor SelfieJobs zijn een paar trefwoorden met betrekking tot opleiding en werkervaring voldoende. De aanvragers moeten ook hun favoriete Instagram-foto uploaden of er een maken met hun smartphone - een leuke video is nog beter - en de aanvraag is klaar.

Hun aanbod is de eerste job-app waar werkgevers en werknemers zich in korte video's kunnen voorstellen. "Dit geeft beide partijen de kans om eenvoudig en direct uit te leggen wie ze zijn en wat ze verwachten van een werknemer of een baan," zegt Tall.

Vooral als je solliciteert naar een baan in de detailhandel, is het belangrijk om je verkooptalent te laten zien. Dit is niet altijd gemakkelijk met een schriftelijke aanvraag. Veel sollicitanten hebben misschien geen talent voor goede sollicitaties, maar ze kunnen zichzelf wel goed verkopen in een video.
Het zoeken naar een baan is gratis voor sollicitanten

De man, in de 40, heeft ervaring in de start-up scene. In het midden van de jaren negentig was hij een verkoopsdeskundige bij Nokia in Stockholm. Later richtte hij verschillende bedrijven op in de sector van de mobiele telefonie. Dit is ook hoe hij zijn eerste stage-ervaring kreeg. Het geld voor SelfieJobs komt uit zijn eigen zak. Maar het bedrijf heeft ook zijn eigen kapitaal.

Het bedrijf, dat in februari in Zweden debuteerde, is momenteel ook beschikbaar in Noorwegen, Denemarken, Groot-Brittannië en Duitsland. Uitbreiding naar een ander land zou niet al te duur zijn. De acht werknemers op het hoofdkantoor in Stockholm zijn daarvoor voldoende. Maar de baas is er ook bij betrokken als hij onderweg is. Zelfs tijdens het interview in het Berlijnse café stuurt Tall zijn programmeur vanaf zijn smartphone suggesties voor verbetering van de Duitse site.

Alleen al in maart hebben gebruikers ongeveer 400.000 vacatures of profielen van onderzoekers geraadpleegd, aldus de oprichter. Het doel is ambitieus: "We willen in 2018 het populairste banenportaal worden," zegt Tall. Om dit doel te bereiken, moeten er in alle grote Europese steden ongeveer 100.000 geregistreerde gebruikers zijn. Met 30 grote steden, is dat ongeveer drie miljoen gebruikers. Momenteel telt het portaal 15.000 geregistreerde gebruikers in heel Europa, waarvan ongeveer zeven procent reclamebedrijven zijn.

Het zoeken naar werk is gratis voor werkzoekenden en dat moet zo blijven. Tall is van plan bedrijven te laten betalen voor het adverteren van banen. "Maar we willen de goedkoopste aanbieder in de industrie zijn.